28.10.2008
Prešov
Vysoké Tatry 28. októbra (TASR) - Osobná železničná doprava je stratová, čo platí aj o Tatranskej elektrickej železnici (TEŽ) a Ozubnicovej železnici (OŽ), ktoré prepravili za prvé tri štvrťroky tohto roka 1, 468 ...
\"Osobná doprava nebola nikde zisková. Aj keď sú plné vlaky, predsa len je to náročná doprava. Ale má svoje výhody. Je ekologická, najpohodlnejšia, samozrejme, aj najbezpečnejšia, ak eliminujeme nehody na železničných priecestiach, \" konštatoval generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Milan Chúpek v súvislosti s dvojdňovou konferenciou o rozvoji dopravy vo Vysokých Tatrách, ktorá sa dnes začala v Novom Smokovci.
Napriek poklesu prepravených osôb, zaznamenali na TEŽ a OŽ nárast tržieb o 1,76 %. Za deväť mesiacov dosiahli tržby bez DPH takmer 23,3 milióna Sk (77.342 eur). V snahe znižiť náklady zrušili neefektívne automaty, ale aj 14 postov miestnych revízorov.
Za ostatných desať rokov radikálne poklesol na Slovensku počet cestujúcich v hromadnej doprave a narástol v individuálnej. Cieľom ZSSK je modernizovať vlaky a skvalitňovať služby, aby sa podarilo negatívny vývoj zvrátiť a odľahčiť dopravu na diaľniciach a preplnených cestách. Jednou z foriem je integrácia dopravných systémov. Spoločnosť sa usiluje zavádzať integrovaný systém všade tam, kde na to dozreli podmienky. Súčasťou integrácie je aj harmonizácia dopravy v regiónoch.
Na konferencii sa bude diskutovať aj o perspektívach zokruhovania Tatier horskou železnicou. Hovorca ZSSK Miloš Čikovský vysvetlil, že v Tatrách je viacero technických systémov od elektrickej dvojkoľajnej trate na hlavnom ťahu cez úzkorozchodnú na trati TEŽ až po ozubnicovú železnicu, takže cestujúci musia opakovane prestupovať.
Dvojdňovú medzinárodnú konferenciu rámcuje 160. výročie vzniku železníc na Slovensku, 100. výročíe TEŽ a pozemnej lanovky zo Starého Smokovca na Hrebienok. Takmer 150 účastníkov by malo navrhnúť východiská pre integrovaný rozvoj dopravy v oblasti Tatier a nové strategické zámery rozvoja dopravy v nadväznosti na cestovný ruch.
Chúpek: \"TEŽ-ka je stratová ako všetky železnice. Osobná doprava ešte zisková nebola nikde. Hoci sú aj plné vlaky, predsa len je to náročná doprava. Má svoje výhody, je ekologická, je najpohodlnejšia, samozrejme, aj najbezpečnejšia, pokiaľ odstránime tie nehody na priecestiach, tam nám hrozí vždycky, že sa niekto zraní\".
0